onsdag 11 juli 2012

Hemma!!

Ja nu är vi äntligen HEMMA!
Känslan igår att öppna dörren och gå in i huset var obeskrivlig, man tyckte helt plötsligt att
man hade världens finaste hus.
Vi var borta i 5 veckor och 1 dag, känns inte så länge men det är ändå ett bra tag.
Man borde åka bort mer, för att faktiskt uppskatta det man har när man väl kommer hem.

Lite summering av vad som hänt sedan jag skrev sist :

I lördags ( 7/6 ) rullade dagen på som vanligt, vi var och handlade och man märker verkligen att hans ork har blivit mycket bättre. Han bara svischade förbi mellan hyllorna i butiken :)
Väl tillbaka var det dax för kvällskontroller, tog dom lite tidigare för att slippa gå tillbaka till avd efter middagen. Allt såg fint ut, dock frågade ssk Josefin om han vätskar ifrån dränet då han hade en liten blöt fläck. Men nä sa jag han har sölat smootie, då han sölat lite över allt tänkte vi inte mer på det. Väl på kvällen Lucas gick omkring med bar överkropp för jag skulle sätta på han en ren pyjamas, då han plötsligt säger - Mamma det rinner på min mage....
Danne svarar mig med att han precis druckigt juice och han säkert spilt, men nä det var ingen juice (ja, jag smakade :( ) Och konstaterade väldigt fort att det var dränvätska som rann. På med en ren torr tröja satte L i vagnen och sprang till avd.
På avd kommer vi in å jag bara får ur mig han läcker :/ (ler vid tanken)
Dom tog bort det lilla plåstret som satt och tryckte vaselin och på med en nytt plåster.
 När dom efter en stunds pratande med läkaren sa dom att d var lungt och vi kunde gå tillbaka till Ronalds för att sova....Men jag var INTE lugn så på avd stannade vi.
Gjordes kontroller av andningen var 4:e timme under natten för att se så han inte var påverkad av läckaget, vilket han aldrig var. Det som kan hända är att om det kan komma ut så kan även luft komma in i lungorna vilket inte är så bra.
20 min efter dom satt ppå plåstret säger Lucas lite försiktigt i sjukhussängen -  Hallå jag tror jag läcker igen. Jo det gjorde han, så blev att börja om på nytt och denna gången satte dom ett lite större plåster med bättre uppsugningsförmåga. Det höll tätt!!

Den natten drömde jag om dränslangar och dränvätska :(

Söndagen såg allt bättre ut och jag hade blivit betydligt lugnare och vi sov på Ronalds :)

Måndag var det dax för ny lungröntgen.
Vid vägningen såg jag på L att magen inte var lika svullen och vågen visade -1kg, detta bådar gott tänkte jag.
Och det gjorde det :)
På höger sida fanns nästan ingen vätska kvar och på vänster sida hade det minskat väldigt mycket, så nu sa verkigen läkaren att vi fick åka hem. Kom överens om att vänta till Tisdag för att se så han inte läckte mer, vilket han inte gjorde :)

På Tisdag hade han gått upp 0,5 kg igen så det sattes tillbaka urindrivande på dagen så nu kissar han åter som en tok. Men hem kom vi :D

Idag när vi vägde han hade han gått ner lite sedan igår, men ikväll tog han sig på vänster sida och sa han hade ont. Somnade då gott i soffan utan att säga mer så jag hoppas det bara var något övergående. Får se vad viktresultatet visar imorgon. Han ser inte svullen ut heller.

På fredag skall vi tillbaka för en ny lungröntgen och ett nytt pk värde.
Håller alla tummar å tår för att det ska se bra ut så vi får åka tillbaka hem.
För jag packar en väska ifall, man vet aldrig!!

Nu njuter vi av att vara hemma, och idag har vi bara grejat.
Jag har fått varit och klippt mig ( äntligen) och fått handlat mat. Danne har fått varit hos tandläkaren och fått ordning på tanden, så tiden har gått men underbart att bara vara hemma.
Lucas har förresten ätit riktigt bra idag :D

// Marielle

1 kommentar:

  1. Håller tummarna inför morgondagen :) Fem veckor ÄR lång tid..borta bra men hemma är bäst. Lycka till i morgon/ Babbi

    SvaraRadera